söndag 29 december 2013

Söndagsfika

Har ni varit på Vete-katten
 
Det gamla anrika konditoriet som ligger på Kungsgatan? Tänk att det finns ett gammalt hederligt konditori som serverar kaffe i kaffekoppar med fat och för att inte tala om deras fantastiskt goda bullar och andra bakverk, det smakar som det gjorde när man var liten.
 
Min mormor och jag vi gick ofta på konditori. Det var stort att få åka med mormor in till stan och fika. Jag fick välja vad jag ville och oftast valde jag en bakelse, som alltid åts med tårtgaffel och till det drack mormor och jag alltid kaffe, kaffe med både grädde och socker. Kommer ihåg hur svårt det var att välja mellan allt det goda och lyxiga. Prinsessbakelser, Napoleon, Swartzwald, fruktbakelser....
Ni som ännu inte hade sett dagens ljus på den här tiden ska veta att det var verkligen något SPECIELLT att gå på kondis, det var något man längtade efter.
 
I dag när sockerdebatten är i full gång så tror jag precis som forskningen visar, att barn och vuxna äter alldeles för mycket socker och att det inte är bra. Barn som växer upp i dag behöver inte längta så mycket. De exponeras med sötsaker tidigt i åldrarna och läsk och godis är inte "lyx" längre....
 
Det är andra tider och en del saker var faktiskt bättre förr....som att längta
 







 
 
 
 
KrAmAR & KäRLeK
 
Helene
 

1 kommentar: